מן הבלוג

גירושין ללא מזונות

גירושין ללא מזונות – ההסבר המלא

דמי המזונות לילדים מהווים סוגיה מרכזית בכל הליך גירושין, ולא פעם גם סלע מחלוקת עקב ההשלכות הכלכליות על האב, האם וכמובן ילדיהם. חשוב לדעת כי בשנים האחרונות קיימת מגמה ברורה להעדפת מונחים כמו אחריות הורית ומשמורת משותפת, על פני מונחים כמו הורה משמורן או הסדרי ראייה. שינויים אלו בהחלט יכולים להשפיע גם על דמי המזונות, החל בהפחתת הנטל על האב ועד לחלוקה שוויונית, או במילים אחרות גירושין ללא מזונות.

כמה מילים על דמי מזונות

באופן כללי, דמי המזונות בישראל מחולקים למזונות הכרחיים ומדין צדקה. מזונות הכרחיים כוללים למשל את התשלומים למסגרות החינוך, מזון ולבוש, את הדיור שמחושב בנפרד, טיפולים רפואיים חיוניים, וכדומה. על פי החוק, בתשלומים הללו נושא באופן בלעדי האב. לעומת זאת, מזונות מדין צדקה כוללים הוצאות על נושאים שאינם חיוניים כגון חוגים, שיעורים פרטיים, בילויים, חופשות וכדומה – ובאלו מתחלקים האב והאב בהתאם להכנסותיהם ולמצבם הכלכלי. עד הגיע הילדים לגיל 6 כל המזונות נחשבים הכרחיים, כלומר מוטלים על האב, ובין גיל 6 ל- 15 קיימת אותה הפרדה למזונות הכרחיים ומדין צדקה. לאחר מכן, המזונות כולם נחשבים מדין צדקה ומחולקים בין ההורים.

 גירושין ללא מזונות

מגמת המשמורת המשותפת

בשנים האחרונות מסתמנת מגמה ברורה של העדפת משמורת משותפת, אשר מקורה בין היתר בשינויים תרבותיים, בתובנות של מחקרים פסיכולוגיים, בקביעותיהן של וועדות, ובעיקר בהיותם של אבות יותר מעורבים בגידול ילדיהם. המשמעות של משמורת משותפת היא שאין יותר "הורה מרכזי" או "בית מרכזי" שבו גדלים הילדים, אלא שני בתים, שני מוקדי חיים ושני הורים השווים בחשיבותם ובקשריהם עם הילדים, הגם זמני השהות אינם חייבים בהכרח להיות שווים. לפיכך, יש השפעה מהותית גם על ההוצאות השוטפות, שהרי אם האב מחזיק כעת בית מלא עבור ילדיו הדבר מגדיל את הוצאותיו, ואילו הוצאותיה של האם פוחתות באותו האופן. יתרה על כן, עלול להיווצר מצב בלתי הוגן באופן ברור כלפי האב, במידה שהוא וזוגתו נהנים למעשה מאותה רמה של הכנסות, כאשר האחד מתקשה להתקיים ולגמור את החודש, ואילו השנייה נהנית מרמת חיים טובה. התמונה הזו לא נעלמה מעיניהם של בתי המשפט, והיא ניכרת בהתייחסות הולכת ומשתנה גם אל סוגיית המזונות.

 

הפחתת דמי המזונות

ראשית, חשוב להדגיש כי עדיין אין חקיקה מפורשת הקובעת שינוי בדמי מזונות במשמורת משותפת. יחד עם זאת, השינוי בהחלט ניכר בפסיקות שכבר ניתנו, והדברים נתונים במידה רבה לשיקולו של השופט. כך לדוגמא, כבר קיימות פסיקות לפיהן במצב בו רמת ההשתכרות של ההורים זהה, הרי שיש להפחית את דמי המזונות ההכרחיים למחצית. לדוגמא, אם נקבעו לאב דמי מזונות עבור שני ילדיו בסך 3,000 ₪ הרי שדמי המזונות המופחתים יעמדו על 1,500 ₪ לחודש. אין ספק שמדובר בהקלה משמעותית מבחינה כלכלית. יתרה מכך, ישנן כמה פסיקות בודדות בהן נקבעו גירושין ללא מזונות כלל, דהיינו שההורים יתחלקו שווה בשווה בהוצאות, וזאת כאשר רמת ההשתכרות והמצב הכלכלי של שני ההורים אפשרו זאת. בכל מקרה, קיימת נטייה להפחית בשיעור המזונות המוטלים על האב ברמה כזו או אחרת.

 

ניסיון לנצל את המצב

האפשרות להפחתה של דמי המזונות קורצת מן הסתם לאבות, המבינים שמצבם הכלכלי יכול להשתפר משמעותית אם יבחרו בדרך זו. ואולם, חשוב להדגיש כי משמורת משותפת אינה עניין של מה בכך, ולמעשה היא דורשת מחויבות גבוהה והתגייסות בכל הרמות: בתקשורת ושיתוף הפעולה עם בת הזוג, בהעתקת מקום המגורים, במידת הפניות לילדים ובדאגה השוטפת לצרכיהם, וכמובן שהיא גם כרוכה בהוצאות יותר גבוהות בהשוואה להורה שאינו משמורן. יתרה מכך, הפחתת המזונות במשמורת משותפת אינה מובנת מאליה ותלויה לא מעט ברמת ההשתכרות של האב בהשוואה לזו של האם, וכן בפוטנציאל ההשתכרות, בנכסים פיננסיים ועוד. על כן, הבחירה במשמורת משותפת צריכה להיעשות על בסיס נכון של רצון להיות חלק משמעותי ושווה בגידול הילדים, וטיפוח הקשר שכה חשוב להם.

לפרטים נוספים על הסכם גירושין ללא מזונות ולקביעת פגישה עם עורך דין לענייני משפחה פנו אל משרדנו בטלפון 03-5469118.