מן הבלוג

תנאים למשמורת משותפת

תנאים למשמורת משותפת – המדריך המלא

בשנים האחרונות מסתמנת מגמה ברורה של בתי המשפט להעדפת משמורת ילדים משותפת על פני הפסיקה "הקלאסית" של הורה משמורן יחיד. למגמה זו יש סיבות שונות ובראשן שינויים חברתיים ותרבותיים המתבטאים במעורבות גדולה יותר של אבות בגידול ילדיהם, וכן ראיית טובת הילד מבחינת טיפוח יחסים שוויוניים עם שני ההורים ובשני בתים עיקריים.

הסטטיסטיקה מאשרת שלאחרונה קיימת עלייה בבקשות ובתביעות כאלו המוגשות לבתי המשפט לענייני משפחה ובתי דין רבניים.

להלן, מדריך מקיף כיצד להגיש בקשה למשמורת משותפת.

דברו איתנו

03-5469118phoneבמיילpencil  

משמעותה של משמורת משותפת

משמורת משותפת היא במידה מסוימת היפוך של המשמורת הרגילה. במשמורת רגילה נקבע הורה הנקרא "משמורן" שאצלו מצויה המשמורת על הילדים והבית שלו הוא הבית שמהווה את מרכז חייהם. יש לציין כי אין זו קביעה לגבי האפוטרופסות, כלומר לגבי חובתם ואחריותם של שני ההורים לגידול הילדים עד גיל 18. משמורת רגילה (או משותפת) אינה מבטלת בשום אופן את הצורך של שני ההורים לדאוג לכלל צרכי ילדיהם בהתאם לחוק האפוטרופסות והכשרות המשפטית, לרבות צרכי מזון, בריאות, דיור, חינוך וכן הלאה.

יחד עם זאת, המשמעות היא שישנו הורה משמורן ובית מרכזי, ולכן צריך לקבוע חלוקת זמני שהות (זמני שהות) עם ההורה שאינו משמורן על מנת להבטיח את קשריו עם ילדיו. עוד ראוי לציין כי בהתאם לחזקת הגיל הרך, אם ההורים אינם מסכימים ביניהם לגבי המשמורת, ילדים מתחת גיל 6 יהיו אצל האם בהנחה שאין נסיבות חריגות המונעות זאת.

לעומת זאת, משמורת משותפת היא ביטול של מונח המשמורן היחיד. או במילים אחרות, שני ההורים הינם משמורנים, שני הבתים מהווים באופן שווה את מרכז חייהם של הילדים, זמני השהות עם שני ההורים כמעט זהים, ונוצר שוויון ביחסים בין כל המעורבים. לדוגמא, בעוד שזמני השהות "הקלאסיים" במשמורת רגילה הינם פעמיים באמצע השבוע וכל סופ"ש שני, הרי שבמשמורת משותפת ניתן לקבוע שהות של חצי-חצי, סידור של 40 – 60 שנחשב כיום למקובל מאוד, וישנן אפשרויות אחרות.

יש לציין כי עקב שינויי המגמה בשנים האחרונות, ישנם לא מעט מקרים שבהם קובעים בתי המשפט משמורת משותפת אפילו אם אחד ההורים מתנגד לכך, ואפילו אם מדובר בילדים מתחת גיל 6 שחזקת הגיל הרך תופסת לגביהם.

תנאים למשמורת משותפת

בקשה ותביעה למשמורת משותפת

ההגעה למשמורת משותפת יכולה להתבצע בשתי דרכים עיקריות. ראשית, אם שני הצדדים מסכימים על כך ניתן לערוך באמצעות עורך דין לענייני משפחה הסכם, ולהגיש בקשה למשמורת משותפת לבית משפט לענייני משפחה או לבית דין רבני. במידה והסכם זה אינו מנוגד אל טובת הילד כפי שמבינים זאת השופטים או הדיינים, ובהנחה שההורים עומדים בתנאים למשמורת משותפת שיתוארו בהמשך – ההסכם יאושר.

דרך נוספת היא הגשת תביעה למשמורת משותפת הנדרשת כאשר אחד ההורים מעוניין בכך והשני מתנגד. על פי רוב מי שמגיש את התביעה הוא אבי הילדים, וגם כאן נבחנת שורה ארוכה של סוגיות כאשר טובת הילד עומדת בראש סדר העדיפויות.

 

מהם התנאים למשמורת משותפת

יש הסבורים כי תביעה למשמורת משותפת או אישורה הסכם, משמעותה חיים יותר קלים ופשוטים לכל המעורבים. ואולם, דווקא משמורת משותפת מחייבת הרבה יותר שיתוף פעולה,יכולת לתקשורת ולהורות חיובית, יכולת לפתור חילוקי דעות, מעורבות כלכלית וכן הלאה. על כן, אין זו החלטה הנלקחת בקלות על ידי בתי המשפט ובתי הדין, המתחשבים בשורה ארוכה של תנאים למשמורת משותפת בהם צריכים לעמוד ההורים.

ראשית, חשוב לזכור כי משמורת משותפת מחייבת את ההורים לדור במרחק סביר זה מזה וממרכזי החיים של הילדים – בדגש על בית הספר. על ההורים להסכים לכך ולהבין את המשמעות העמוקה, למשל מבחינת היכולת לפתוח דף חדש בחיים, התעסוקה, זוגיות חדשה וכן הלאה. שנית, על מנת להבין את מידת המסוגלות ההורית יוגשו תסקירים מטעם פקידת סעד ואנשי מקצוע. זוהי סוגיה חשובה במיוחד עבור קביעת מסגרת בה כל הורה בעצמו צריך להחזיק בית עיקרי, ולעשות זאת לאורך שנים.

עוד תנאים למשמורת משותפת כוללים את היכולת הבסיסית לשיתוף פעולה שיהיה משמעותי, תכוף, נרחב ומורכב יותר מאשר במשמורת רגילה. אין בכך לומר שההורים צריכים להסכים על כל דבר ועניין, וייתכן גם שאחד מהם מתנגד למשמורת המשותפת, אולם בכל מקרה חייב בית המשפט להתרשם מיכולתם של ההורים לקיים ביניהם תקשורת לטובת צרכי ילדיהם, כגון כבוד הדדי ואמון. מעבר לכך, בית המשפט יבחן מכלול שיקולים וההיבטים פרקטיים וטכניים הקשורים בהחזקת המסגרת של משמורת המשותפת, ואת הימצאותם של פתרונות מניחים את הדעת שיכולים לתת ההורים.

משרד עורכי דין איימי בכור-בוני ושות' הינו משרד המתמחה בענייני המעמד האישי, גירושין, נישואין, צוואות וירושות, תשלומי מזונות ועוד. המשרד מדורג ע"י חברת  ‏ Dun & Bradstreet כאחד המשרדים הידועים והמובילים בתחום דיני המשפחה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לצוות המשרד בטלפון 03-5469118 בכל שאלה ועניין.