מן הבלוג

עריכת הסכם ממון

עריכת הסכם ממון – על יתרונותיו וחסרונותיו

תכליתו של הסכם הממון היא לעגן את האופן שבו בני זוג מעוניינים לבצע חלוקת רכוש שבבעלותם במקרה של פירוק התא המשפחתי.

להסכם ממון, בין אם נחתם לפני הנישואין או שהוא הסכם ממון לאחר נישואין, יש ערך משפטי ותקפות משפטית, כאשר הוא מנוסח ונחתם כחוק. הסכם ממון הוא חוזה כתוב הנערך בין בני זוג, בין אם הם נשואים או שאינם נשואים- ידועים בציבור למשל.

הסכם ממון כולל התייחסות אל רכוש משמעותי של בני הזוג או של אחד מהם: נכסים, מקרקעין, רכבים, משאבים פיננסיים כמו חשבונות בנק, קרנות השתלמות ופנסיה, חסכונות, או ירושות.

בעריכת הסכמי ממון ישנם יתרונות וחסרונות, המאמר הבא מביא את חלקם המכריע, המהווים את השיקולים של בני הזוג.

יתרונות ההסכם:

  • עריכת הסכם ממון נועדה למנוע חיכוכים משפטיים עתידיים, העשויים להפוך לאתגרים לא פשוטים, ובכך, בין היתר, גם לאפשר חלוקה נכונה והוגנת של הרכוש. הסכם ממון הכתוב נכון יכול לחסוך משאבי זמן וכסף מבני הזוג שלא לדבר על עוגמת נפש וכאבי לב הכרוכים בתהליך המורכב.
  • תיאום ציפיות ויצירת שפה משותפת בין בני הזוג במקרה של פרידה.
  • בהנחה שהסכם הממון נכתב כראוי הוא מהווה "נוגד/ מנטרל רגשות". הוא מנטרל תחושות ורגשות של חוסר צדק, שכן הכל נכתב והוסכם ע"י בני הזוג מבעוד מועד- אין אכזבות.
  • קיימת הסכמה והכרה של בני הזוג אחד ביכולות ובמשאבים הכלכליים של בן הזוג האחר.
  • ההסכם מוציא "שלדים מהארון" של צד אחד או של שני הצדדים ( חוב ישן, נכסים שהוסתרו וכו' ). סירוב של אחד מהצדדים לחתום יכול להעיד על קיומם של שלדים כאלו…
  • במקרה של נישואים שניים, הסכם ממון מעגן את זכויותיהם של הילדים מהנישואים הראשונים.
  • עוזר לפתור בעיות במצבים בהם כלל לא נשואים (חיים בזוגיות וידועים בציבור) ומאפשר הסדרה משפטית הוגנת ושמירה על זכויותיהם של שני הצדדים.

חסרונות ההסכם:

לצד יתרונותיו הרבים, יש להסכם הממון הנחתם לפני הנישואין כמה חסרונות, חסרונות אשר עורך הדין המנוסה או עורכי הדין העורכים את ההסכם יוכלו "לרכך" ולהנגיש לבני הזוג, מבלי לפגוע במרקם מערכת היחסים שלהם.

  • ישנם לא מעט זוגות הרואים בחתימה על הסכם כזה לפני החתונה כפגיעה ברומנטיקה וכחשיבה פסימית על העתיד. בקשה של צד אחד כלפי צד שני לחתום על הסכם יכולה להתפרש כצעד מעליב והבעת חוסר אמון.
  • פערים גדולים בין בני הזוג באשר לרכוש ולמשאבים הפיננסים שלהם מייצרים מטענים רגשיים ומתיחות שיכולות לפגוע בסיכוי של עורך דין, המומחה לעריכת הסכם ממון, להביא לכדי חתימתו.
  • הסכם שלא נכתב בצורה נכונה, ולא בוצע אצל עורך דין מוסמך ובקיא בענייני משפחה יכול לאבד את התקפות המשפטית שלו ולא להיות קביל בבית משפט לענייני משפחה ולא בבית הדין הרבני. על עורך או עורכת הדין להיות בקיא בדיני אישות ודיני חוזים.

עלות עריכת הסכם ממון

לשאלה "כמה עולה" קשה מאוד לענות או לנקוב בעלות מדויקת של הסכם ממון. למרכיב העלות קיימים משתנים רבים. המשתנים החשובים ביותר הינם כמות הנכסים ( ככל שיש יותר נכסים יותר יקר ומורכב), והמצב המשפחתי של בני הזוג (פרק ב' עם ילדים מנישואים קודמים ומעורבות של רכוש רב ייצור הסכם מורכב בהרבה ולכן גם יקר יותר). עלות עריכת הסכם ממון יכולה להתחיל מ-2000 ₪ ( שילוב של משרד עורכי דין "צעיר" עם זוג שיש לו מעט רכוש ואלו הם נישואים ראשונים עבורם) ולהגיע גם לסכומים של 10,000 ₪ (במקרים מורכבים במיוחד והסתייעות במשרד מוביל בעל מוניטין גבוה).

להוצאות אלו יש להוסיף שתי אגרות נוספות: אגרה לבית המשפט (במקרה של הסכם ממון לזוג נשוי) 450-550 ₪. האגרה השנייה היא עבור עו"ד נוטריון המאשר את ההסכם, גובה התשלום הוא כ-450 ₪.

 

כדאי לזכור

אכן, הסכם ממון איננו "רומנטי", אך הוא חשוב מאד ומומלץ לערוך אותו לפני הנישואין, ובייחוד אם אחד או שני הצדדים מגיעים עם נכסים רבים. המחשבה על פרידה וגירושין עתידיים איננה קלה, יחד עם זאת היא ריאלית ומחויבת המציאות, בייחוד בתקופה בה אחוזי הגירושין עולים משנה לשנה.

משרד עורכי הדין איימי בכור-בוני ושות' הינו משרד המתמחה בענייני המעמד האישי, הסכמי ממון, גירושין, נישואין, צוואות וירושות, תשלומי מזונות ועוד. המשרד מדורג ע"י חברת  ‏Dun & Bradstreet כאחד המשרדים הידועים והמובילים בתחום דיני המשפחה. לקבלת פרטים נוספים בטלפון, צרו קשר ב – 03-5469118