מן הבלוג

זכויות ירושה של ידועה בציבור

זכויות ירושה של ידועה בציבור – מאמר לפיזור הערפל

במדינת ישראל חיים זוגות רבים אשר מנהלים משק בית משותף וחיי משפחה לכל דבר, אם כי מסיבה זו או אחרת הם אינם נשואים. חלקם אינם יכולים להתחתן בהתאם לכללים הנהוגים במדינה, ואילו אחרים בחרו שלא לבוא בברית הנישואין מסיבות אישיות, אידיאולוגיות וכדומה. במקרים רבים מתייחס החוק לידועים בציבור כבעלי זכויות דומות ואף זהות לאלו של בני זוג נשואים. אחת הסוגיות המורכבות עוסקת בשאלה מה קורה בעת בן הזוג נפטר? האם זכויות ידועה בציבור בירושה זהות לאלו של אישה שהייתה נשואה? את הערפל נפזר במאמר הבא.

נתחיל מהסוף, התשובה הפשוטה היא שכן!

בהנחה שהנפטר לא הותיר אחריו צוואה ושלא נחתם בין בני הזוג הסכם ממון המגדיר את יחסיהם הכלכליים, או יותר נכון הסכם חיים משותפים, הרי שזכויותיה של ידועה בציבור בירושה נובעות מחוק הירושה משנת 1965, אשר כמו כל חוק עבר שורה של תיקונים לאורך השנים. החוק הזה קובע את אופן חלוקת העיזבון בין יורשים על פי דין (לא על פי צוואה) בהתאם למעגלי קרבה אל המנוח, כאשר בראש עומדים בן הזוג והילדים של הנפטר, ולאחר מכן המעגלים מתרחבים אל אחים, הורים וכן הלאה.

הבשורות המעניינות של חוק ירושה לידועה בציבור הוא שאין הבדל בין אישה נשואה למי שלא נישאה. החוק קובע במפורש כי אם האישה ובן זוגה המנוח ניהלו חיי משפחה ומשק בית משותף (יש לכך מדדים בחוק), הרי שזכויותיה של האישה בירושה יהיו זהות לאלו של אישה נשואה. זאת, כאמור, במידה ואין צוואה הקובעת דרך שונה לחלוקת העיזבון כראות עיניו של המנוח. יחד עם זאת, ישנה הסתייגות אחת לקבלת הזכויות והיא שהאישה אינה יכולה להיות נשואה לאדם אחר באותה עת, וגם לא בן זוגה. נבהיר שוב: במידה והאישה נשואה לאדם אחר, כלומר לא לאותו הגבר שנפטר שעימו קיימה חיים משותפים, הרי שקביעה זו של חוק הירושה לגבי שוויון זכויותיה לאישה נשואה – איננה תקפה. אותו הדבר נכון במידה ובן הזוג שנפטר היה נשוי לאישה אחרת.

מה עושים אם כן במצב בו אחד מבני הזוג עודו נשוי, ויש רצון להבטיח את זכויות בן הזוג בירושה בעתיד לבוא? הפתרון הוא לערוך צוואה בה המוריש מחלק את עזבונו כראות עיניו.

זכויות ירושה של ידועה בציבור

אז מהן הזכויות של ידועה בציבור מכוח חוק הירושה

אם כן, זכויות ירושה של ידועה בציבור נגזרות מכוח חוק הירושה ומחלוקת העיזבון שהוא קובע בהתאם למעגלי הקרבה. כך לדוגמא, על פי החוק בת הזוג תירש את המיטלטלין ששייכים למשק הבית המשותף וששימשו לניהולו, וזאת ללא קשר ליורשים אחרים על פי דין, כגון הרכב, רהיטים, מכשירי חשמל וכדומה. מה שלא נכלל הוא חפצים אישיים כגון יצירות אומנות, תכשיטים וכדומה. מעבר לכך, חלקה של בת הזוג בעיזבון תלויה ביורשים אחרים על פי דין שהשאיר אחריו המנוח.

כך למשל, במידה לנפטר היו ילדים, הורים או נכדים הרי שבת הזוג הידועה בציבור זכאית לקבל מחצית מהעיזבון, וביתרה יתחלקו האחרים באופן שווה. יש להדגיש כי העיזבון כולל גם את דירת המגורים, כך שבת הזוג הנותרת זכאית למחצית ממנה. יחד עם זאת, אם לא היו ילדים, הורים או נכדים שנותרו בחיים אחרי לכתו של בן הזוג, הרי שבת הזוג הידועה בציבור תהיה זכאית לקבל שני שלישים מהעיזבון, והשאר יחולק בין אחים, אחיינים וסבים. לבסוף, במידה ולא היו כל יורשים על פי דין בהתאם לאמור לעיל, אלא רק למשל דודים, הרי שבת הזוג תהיה זכאית לקבל את העיזבון כולו.

לפרטים נוספים על ידועה בציבור וזכויות ירושה פנו אל משרדנו בטלפון 03-5469118