מן הבלוג

הפרת חלוקת זמני שהות

הפרת חלוקת זמני שהות- פרטים שחשוב לדעת

הסדרי ראיה הינו מושג משפטי המגדיר את חלוקת הזמנים של ילדים אצל הוריהם הגרושים. למעשה, זהו המושג הישן יותר שהיה נפוץ במשך כמה עשורים. המושג החדש והמועדכן שנכנס לטרמינולוגיה המשפטית העכשווית הוא "חלוקת זמני שהות". ההסדר מאפשר לכל צד לראות את ילדיו בזמנים מוגדרים.

דברו איתנו

03-5469118phoneבמיילpencil

חלוקת זמני שהות נועדו להעניק להורה שאינו ההורה המשמורן אפשרות לשמור על קשר בריא עם ילדיו. מינון ואורך המפגשים משתנה  בהתאם לפרמטרים ספציפיים (גיל הילדים, קרבה גאוגרפית וכו'). חלוקת הזמנים בין האם לאב נועדה להגן על הילד/ים  מפני טראומת הפרידה וליצור איזון ושיווין ככל הניתן בין שני ההורים. חשוב מאוד שהילד , או הילדה,  לא יחוו את הפרידה ואת יציאת ההורה השני מהבית, כנטישה. טובת הילדים מכתיבה במקרים רבים את אופי חלוקת זמני השהות, יש לעשות הכל על מנת למנוע ניכור הורי.

חלוקת זמני שהות מתייחסת ונקבעת לגבי ימי חול- מהלך השבוע, סופי שבוע, חגים וחופשות. בדרך כלל מקובל לקבוע כי ההורה הלא משמורן יפגוש את הילדים פעם או פעמיים במהלך ימי השבוע, בשעות אחר הצהריים (עם לינה או ללא), וכן בכל סוף שבוע שני. את החגים והחופשים נהוג לחלק באופן שווה בין ההורים.

לא כל הפרידות והגירושין עוברים חלק, האמת המצערת שחלק לא מבוטל של הפרידות הוא קשה, כזה המשאיר משקעים בקרב שני בני הזוג. במקרים רבים הפרידה מכוערת ומלווה בריבים וקונפליקטים הגולשים אל טריטוריית הילדים ואף פוגעים בהם. אחת מנקודות הממשק בין ההורים והפלטפורמות בהן ניטשים הקרבות הוא סביב נושא חלוקת זמני שהות.

החוק לא מתייחס רק להסדרים ולאופי בו מתבצעת חלוקת זמני השהות, החוק חייב להתייחס ולתת פתרון גם למצב בו צד א' מפר את ההסדרים. אי עמידה בחלוקת זמני שהות אינו דבר נדיר והחוק (בית המשפט לענייני משפחה) מחויב לתת לכך פתרונות ומענה. צריך להדגיש שיש פער ושוני בין הפרת חלוקת זמני שהות שמתבטאים בכך שצד א' לא בא לקחת או לא רוצה לראות את ילדיו, לעומת תרחיש בו צד' א' מסרב לתת לצד השני לראות את ילדיו (מקרה חמור בהרבה)

במקרה שבו הצד המפר אינו מקפיד לראות את ילדיו לפי חלוקת זמני השהות שנקבעו ואושרו הטיפול הוא איטי יותר ולא מוכתבות סנקציות מהירות או אכיפה מידית. במקרה השני, בו הצד המפר מסרב לשחרר את ילדיו לצד השני (הפרה כרונית) וגם מעורבת באירוע תלונה במשטרה, הטיפול הוא מידי. בתי המשפט בדרך כלל מטפלים במקרים כאלו באופן מהיר ומיידי.

הפרת חלוקת זמני שהות

תהליך טיפול במקרה של הפרת זמני שהות

כל דיון בנושא הפרת זמני שהות בבית המשפט עובר קודם לכן שלב מקדים: "חוק הסדר ההתדיינות", מטרת השלב המקדים של חוק זה היא לסייע להורים ליישב סכסוך משפחתי ביניהם בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של כל ילדה וילד.

הדיון מתרחש מהר (מרגע הגשת הבקשה ליישוב סכסוך) ואין אפשרות לצד בסכסוך שלא להגיע לפגישת מהות. מהירות הדיון בתיק תלויה במספר גורמים:

א. דחיפות התיק- דחיפות המקרה, עד כמה הילדים נפגעים. ככל שגיל הילדים קטן יותר הם מושפעים ונפגעים יותר במקרה של ניכור הורי.

ב. סדרי עדיפויות של בית המשפט ועומס התיקים לטיפול.

תהליך מהיר בביהמ"ש בתל אביב

לאחרונה החל פיילוט בתחום הפרת זמני שהות בבית המשפט בתל אביב- "שופט מוקד". כבוד השופט ארז שני מטפל באופן מידי ודחוף במקרים של ניכור הורי המוגדרים דחופים. שני הצדדים מקבילם זימון מידי לדיון. עד כה הפיילוט מניב תוצאות חיוביות יחד עם זאת מעורר מחלוקות ועושה "רעשים", חלק מהקולות קוראים להחיל את "שופט המוקד" בכל הארץ בבתי המשפט לענייני משפחה, בנושא ניכור הורי, ולא רק במחוז מרכז.

 

הפרה של הסדרים ע"י האב

בתי המשפט בישראל נוהגים להטיל סנקציות על אבות שהפרו את חלוקת זמני השהות באופן משמעותי, אפילו עד כדי ניתוק קשר, וזאת במקרה שמוצו כל הניסיונות להביא את האב ליישום הסדרי הראיה שנקבעו בהסכמה.

בהתאם לחומרת ההפרה כך מותאמת הסנקציה והענישה:

  • הסנקציות המקובלות בגין הפרת הסדרי הראיה הינן הטלת תשלומים כספיים על האב, נהוג להטיל תשלום קנס על האב בגין כל מפגש שמופר על ידו. בד"כ המדובר בסכומים בסך של 500 ₪-1,500 ש"ח.
  • הפרת הסדרי ראיה נחשבת גם כשינוי נסיבות משמעותי אשר יכול להצדיק הגדלת סכום המזונות החודשי שנקבע במסגרת הסכם הגירושין.
  • בנוסף, ניתן להטיל על האב תשלום המפצה את האם במידה נאלצה לטפל בילד עקב הפרתם של הסדרי הראיה, ובאם נגרמו לה נזקים כספיים כתוצאה מעצם ההפרה.
  • במקרה של הפרה בוטה, על סף האלימה, אשר גרמה לילדים לנזקים חמורים של כאב וסבל עקב כך, ניתן אף לחייב את האב בתשלום פיצויים לילדי.
  • שינוי של הסדרי הראיה וצמצומם, על מנת להפחית את המקרים של ההפרה ועל-מנת לאפשר לאב לקיימם לפי החוק.

עורכת הדין איימי בכור וצוות המשרד בעלות ניסיון רב בטיפול במקרים של הפרת חלוקת זמני שהות. באתר האינטרנט שלנו תוכלו למצוא מידע רב על מגוון נושאים בעולם דיני המשפחה וללמוד על העקרונות והערכים המנחים אותנו בייצוג לקוחותינו. כמו כן, אתם מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 03-5469118 בכל שאלה ועניין.