מן הבלוג

הסכם פירוד ידועים בציבור

הסכם פירוד ידועים בציבור- סקירה כללית

בשל סיבות לגיטימיות ופחות לגיטימיות המסגרת המשפטית של "ידועים בציבור" עדיין לא הוסדרה לחלוטין בחקיקה בישראל. מעמדם המשפטי של 'ידועים בציבור' הולך ומשתווה בשנים האחרונות למעמדם של זוגות נשואים, במידה רבה בשל הפסיקה בעניין זה. יחד עם זאת, מעמדם עדיין אינו זהה לחלוטין לזה של זוגות נשואים.  זוגות אשר נישאו לא בארץ במסגרת נישואין אזרחיים יהיו זכאים להירשם כנשואים (במרשם האוכלוסין) ואינם נחשבים כ'ידועים בציבור'. עובדה זו מאפשרת לאותם זוגות להיות רשאים לאותם זכויות וחובות כמו זוגות יהודיים אחרים שהתחתנו לפי הדין הדתי בארץ.

מה הופך בני זוג לידועים בציבור ?

  • בני זוג החיים בשיתוף תחת קורת גג אחת או באופן גרים באופן חלקי (מחזיקים שתי דירות נפרדות).
  • תקופתיות- גם אם גרים מספר חודשים ביחד.
  • התנאי הבסיסי להגדרת בני זוג כ"ידועים בציבור", הוא מגורים משותפים וניהול משק בית משותף.
  • לא חייבים להיות נשואים ועדיין נחשבים בעיני רשויות כבני זוג (ביטוח לאומי למשל).
  • לידועים בציבור יש זכויות דומות לזוגות נשואים במקרים רבים: זכויות הקשורות בהורות של ילדים משותפים, אפילו לאמץ ילדים (שונה לאחרונה), זכות ירושה ועוד.
  • זוגות שמילאו תצהיר ידועים בציבור (ישנם מספר וורסיות). התצהיר משמש אותם מול רשויות החוק (בקשה להקלות במיסוי, צרכים טכניים, עזרה בקניית דירה וכו').
  • זוגות החתומים על הסכם ממון: מעבר לנושא תיאום הציפיות וחלוקת הנכסים של כלח צד ההסכם יכול למנוע מהם התדיינויות משפטיות ארוכות בעתיד. החתימה על ההסכם גם מהווה הוכחה לעצם הקשר הזוגי ביניהם (מול מוסדות המדינה)

הסכם פירוד ידועים בציבור

הסכם פירוד ידועים בציבור

בדיוק כמו זוגות נשואים גם ידועים בציבור נוטים להיפרד. גם במקרה הנ"ל אופי הפרידה משתנה מ'פשוט וקל' ועד 'מורכב וקשה'. במידה ולזוג יש רכוש משותף וילדים משותפים הליך הפרידה מחייב בית משפט בדיוק כמו לזוגות נשואים, ממש אחד לאחד. במידה ואין רכוש משותף וילדים, והפרידה 'קלה' ומהירה יותר, אין צורך באישור בית המשפט אך מומלץ לחתום על הסכם עם עורכ/ת דין על-מנת להבטיח אי תביעות עתידיות.

גם אם בני הזוג הידועים בציבור נפרדים ולא בוצע בתחילת הדרך, או במהלכה, הסכם ממון בין הצדדים או חתימה על תצהיר יהיו חייבים בני הזוג לחתום על הסכם פירוד.

ההסכם יכיל מספר נושאים מרכזיים:

  • מועד הפרידה ותאריכי יעד להעברת חובות/ זכויות של הצדדים. (עזיבת דירה, מכירת דירה וכו').
  • חלוקה של כלל הרכוש והכספים המשותפים מהתקופה המשותפת של בני הזוג.
  • במקרה של ילדים משותפים- חלוקת זמני שהות לפי החוק ובאישור בית המשפט לענייני משפחה. בנוסף, חלוקת מזונות וענייני חינוך הילדים.

 

ההליך בבית המשפט

ההליך בבית המשפט אינו ארוך ויכול להיות יעיל ומהיר. שני הצדדים צריכים להגיש עותק חתום של ההסכם ביניהם לבית המשפט לענייני משפחה ולהתייצב לדיון. לאחר אימות כי הצדדים אכן נוכחים בדיון ע"י השופט/ת, הוא/היא יוודאו כי שני הצדדים חתמו מרצונם הטוב והחופשי על ההסכם, שהם מסכימים עם תוכנו ועם ההשלכות והמשמעות של התוכן והסעיפים שבו.

הצדדים יכולים להגיע עם עורכי דינם לדיון והמעמד מחייב כמובן תשלום אגרה הקבועה בחוק לבית המשפט.

 

המקום של עורך הדין בתהליך

לעורך הדין יש תפקיד חשוב בפרידה ובכתיבת ההסכם. מעבר לניסיון המשפטי והמקצועיות שהוא/ היא מביאים לתהליך עורכ/ת דין טובים יידעו למתן אמוציות, להכניס רציונליות לתהליך ולהגיע לפתרון משפטי מיטבי.

אנו ממליצות למצוא עורך דין אחד שייצג את שני הצדדים, זה יקל על התהליך וייצור ניטרליות. מעורבות של שני עורכי דין (אחד לכל צד) יכול להוות לעיתים מעכב פתרון ולא מקדם פתרון, וגם מייקר את התהליך לשני הצדדים.

אנו מאמינות שעורכי דין שעוסקים בתחום דיני משפחה צריכים להיות רגישים וקשובים ולא רק חדורי מוטיבציה לנצח. מציאת הפתרון הטוב ביותר לתא המשפחתי ולילדים המשותפים זוהי המטרה הראשונה. רצוי לשכור שירותי עורכ/ת דין שהוסמכו גם כמגשרים ,יתרון יחסי.

עורכת הדין איימי בכור וצוות עורכות הדין העובדות איתה בעלות ניסיון רב בתחום דיני המשפחה וטיפול בהסכמי ממון, הסכמי פירוד ידועים בציבור ועוד. באתר האינטרנט שלנו תוכלו למצוא מידע רב על מגוון נושאים בעולם דיני המשפחה וללמוד על העקרונות והערכים המנחים אותנו המנחים אותנו בייצוג לקוחותינו. כמו כן, אתם מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 03-5469118 בכל שאלה ועניין.