מן הבלוג

הסכם גירושין ילדים

הסכם גירושין ילדים- מאמר לפיזור ערפל

הסטטיסטיקה המעודכנת מראה לנו כי כל זוג שלישי בישראל מתגרש. בעוד בתחילת שנות ה-90 היחס עמד על אחד לשישה זוגות, כיום המגמה גדלה והדור הנוכחי נלחם פחות על קיומו של התא המשפחתי ונוטה לוותר מהר יותר על מוסד הנישואים. מבחינה משפטית קיים הבדל גדול בין גירושין מוקדמים ללא נכסים משותפים וללא ילדים לבין גירושין מאוחרים יותר כאשר לבני הזוג יש רכוש משותף וילדים, תנאים המכתיבים קיומו של הסכם משפטי תקף.

בעוד זוג צעיר שמתגרש, שאין להם רכוש משותף וילדים יכול לסיים את ברית הנישואים שלו באופן מהיר ופשוט (הגעה לרבנות וסיום הנישואין בתהליך מהיר ללא צורך בהתערבות משפטית) זוגות עם רכוש משותף וילדים חייבים בהסכם גירושין. הסכם גירושין עם ילדים מחייב תמיד תוקף משפטי -אישור בית המשפט, גם כאשר ישנה אידיליה בין ההורים והגירושין מתנהלים על מי מנוחות.

הסכם הגירושין עם ילדים מגדיר את תנאי הפרידה של בני הזוג (רכוש, נכסים וכו') וכמובן שמכיל בתוכו את 'חלוקת זמני השהות' של הילדים אצל כל אחד מבני הזוג.

 

תקפות ההסכם

ראשית, צריך לזכור שרק ילדים עד גיל 18 יכולים להיכנס להסכם. במידה ולבני הזוג יש ילדים שעברו את גיל 18, הם אינם יכולים להיות רשומים בהסכם. ההסכם תקף עד שהילד הצעיר ביותר מגיע לגיל 18.

לעיתים רבות נהוג להכניס סעיף להסכם הגירושין שנותן מענה לילדים לתקפות הגיל 18-21, גיל מעבר שעדיין לא כולם השתחררו מ"הקן"של ההורים (לומדים בתיכון, שרות צבאי וכו'). הסעיף מחייב את אחד הצדדים (בדר"כ האב) להמשיך ולשם מזונות בגובה 1/3 מההסדר המקורי. בדרך כלל הכסף יגיע ישירות להורה השני (בדרך כלל האם) אך ישנם מקרים בהם סכום המזונות יעבור ישירות לילד עצמו.

הסכם גירושין ילדים

מה בין הרבנות ובית המשפט

בני זוג מתגרשים יכולים לבחור שני מסלולים לאישור הסכם הגירושין שלהם. המסלול הראשון הוא כמובן בבית המשפט לענייני משפחה באמצעות באי כוחם עורכי הדין. והמסלול השני הוא ביצוע כל התהליך בבית הדין של הרבנות באמצעות חתימה על הסכם גירושין ואישורו בבית הדין הרבני.

בכל מקרה, הרבנות מהווה תחנת חובה גם לזוגות שביצעו את ההליך בבית המשפט לענייני משפחה. יש לשים לב כי  לא ניתן להתגרש מבלי שבספח תעודת הזהות הצדדים רשומים כנשואים. כלומר, אם בני זוג נישאו אך לא שינו את מצבם האישי בתעודת הזהות, הם יצטרכו לשנות אותו לנשואים לצורך הגירושין.

התהליך ברבנות לאחר החתימה על ההסכם בבית המשפט:

  • לאחר עריכת הסכם גירושין שאושר וקיבל תוקף של פסק דין יש לפנות אל בית הדין הרבני הקרוב אליכם ולהגיש בקשה משותפת של שני הצדדים לגירושין.
  • את הטופס ניתן לבקש במזכירות בית הדין.
  • שני הצדדים חייבים לציין כי הם מעוניינים להתגרש זה מזו וכי הם מבקשים לקבוע מועד לביצוע תהליך הגט.
  • על שני בני הזוג לחתום על הבקשה.
  • בני הזוג צריכים לצרף הסכם גירושין שאושר בבית המשפט לענייני משפחה או הסכם גירושין לצורך אישורו על ידי בית הדין.
  • הגשת מסמכים כמו צילומי תעודות זהות, כולל ספח, של שני בני הזוג.

 

תפקיד עורכ/ת הדין בתהליך

כאמור, הגירושין הינם תהליך מורכב וקשה. כאשר מעורבים בגירושין ילדים ורכוש התהליך הופך למורכב ורגיש יותר. אם נוסיף לכך את האמוציות סביב הפרידה (מקרים כמו בגידה, עזיבה חד צדדית, ריבים מתמשכים ועוד) התהליך הופך למאתגר יותר, בהרבה מקרים זה יהיה אירוע 'מדמם' מבחינה מטפורית רגשית, לשני הצדדים.

עורכי הדין בתהליך משחקים תפקיד מכריע במשחק. הם יכולים להפוך את הגירושין לשדה קרב מצד אחד ומצד שני הם יכולים להיות צד מאזן, מרגיע ושפוי בכל הפרידה. אנחנו כמובן במשרד של איימי בכור רואים בפשרה שטובה לשני הצדדים את הניצחון האמיתי. טובת התא המשפחתי והילדים היא נר לרגלינו והפיכת התהליך לפשוט ולא מאיים הוא מאוד חשוב להצלחתו.

במקרים רבים של הסכם גירושין עם ילדים דווקא קיומו של עורכ/ת דין משותפ/ת לשני הצדדים יכול להוות יתרון מאזן, ניטרלי והגון לכל הורה. במקרה כזה האינטרסים של בני הזוג זהים בעיני עורך הדין ובמקרה של עורך דין לכל צד בדרך כלל רק האינטרסים של הצד של כל אחד מהם חשוב.

עורך דין לענייני משפחה שיש לו ניסיון והכשרה בגישור מהווה יתרון יחסי על פני עורכי דין שאינם כאלו.

משרד עורכי דין איימי בכור-בוני ושות' הינו משרד המתמחה בענייני המעמד האישי, גירושין, נישואין, צוואות וירושות, תשלומי מזונות ועוד. המשרד מדורג ע"י חברת  ‏ Dun & Bradstreet כאחד המשרדים הידועים והמובילים בתחום דיני המשפחה.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לצוות המשרד בטלפון 03-5469118 בכל שאלה ועניין.