מן הבלוג

חלוקת זמני שהות מקובלת

תהליך גירושין הינו תהליך לא פשוט, התהליך הופך למורכב יותר כאשר מעורבים ילדים. ההחלטות של בני הזוג לגבי ילדיהם מכריעות ותעצבנה את עתיד הילדים ושל שני ההורים לקראת דרכם החדשה בנפרד.

המאמר הנ"ל בא לסייע לכם בהבנת עולם המושגים בתחום חלוקת זמני שהות, במסגרת הסכם גירושין של שני בני זוג אשר הינם הורים לילדים.

דברו איתנו

03-5469118phoneבמיילpencil

חלוקת זמני שהות

בעבר נעשה שימוש במונח 'הסדרי ראיה'. כלומר, הסדרים בין בני הזוג לגבי חלוקת הזמן בו הילדים נמצאים אצל האם או אצל האב. כיום המונח הרלוונטי הוא 'חלוקת זמני שהות'. מונח זה קיבל משנה תוקף בעקבות בע"מ 919/15, פסק הדין של בית המשפט העליון היה מהפכני מאוד וקבע שוויון בחובת המזונות בין ההורים החל מגיל 6. זמני השהות מחושבים באחוזים, כך שכל הורה משלם מזונות בהתאם לזמן שהילדים נמצאים בחזקתו.

משמורת משותפת ומשמורת חלקית

משמורת- קביעת מקום המגורים העיקרי של הילדים.

נהוג לקטלג את הסדרי המשמורת לשני סוגים:

א. 'משמורת מלאה'-הורה אחד שוהה עם הילדים רוב הזמן ולהורה השני נקבעים חלוקת זמני שהות מקובלת.

ב. 'משמורת משותפת'- זמני שהות שווים של שני ההורים.

חשוב לציין שמסירת משמורת של אחד מבני הזוג להורה אחר והפיכתו ל'הורה משמורן' לא מפקיעה את האפוטרופסות מין ההורה השני.

 

קבלת החלטות בנושא הילדים בין בני זוג לאחר גירושין

נהוג לכנות את ההורה שהילדים נמצאים אצלו במירב הזמן בביטוי: "ההורה המשמורן". להורה זה יש זכויות מסוימות אך לא אחריות וסמכות בלעדית על ילדיו. ההורה המשמורן מקבל זכויות כגון: כספי קצבת הילדים, הטבה במס הכנסה ,הנחות בארנונה וכו', כמו גם אחריות מוחלטת על הילד בנושא בריאות. החלטות מהותיות הקשורות לילדים מקבלים שני ההורים ללא קשר לזהות ההורה המשמורן.

 

מהי חלוקת זמני שהות המקובלת?

חלוקת זמני שהות מקובלת הוא ביטוי שבא לשקף את חלוקת זמני השהות שאותם נוטים לאמץ מרבית הזוגות הגרושים. הסדרים אלה אינם מחייבים אף אדם והם אינם מוגדרים או מפורטים בחוק כלשהו. אפשר ונכון להתייחס אליהם כאל נתון סטטיסטי לגבי הנהוג בתחום הגירושין, אך לא מעבר לכך. תחילה נדגיש כי חלוקת זמני שהות הם הסדרים המיועדים לפרט את זמני השהות של ההורה שאינו הורה משמורן עם ילדיו, במטרה לאפשר לו לקיים קשר רציף, חם ואוהב עם ילדיו, כאשר טובת הילד מעל הכל. במקרה של משמורת משותפת אין צורך בהסדרים אלה, שכן זמני השהייה של הילדים הם פחות או יותר זהים בין ההורים. לעניין עצמו, חלוקת זמני השהות המקובלים הם כדלקמן:

  • בתקופת הלימודים – פעם או פעמיים בשבוע (כולל לינה) וכל סוף שבוע שני (כולל לינה).
  • בחגים – חלוקה שווה ומחזורית בין ההורים, קרי את החג שחוגגים הילדים השנה עם האב, יחגגו בשנה הבאה עם האם ולהיפך.
  • בחופשות (חופש גדול) – הרחבת חלוקת זמני השהות עד כדי חלוקה שווה בין ההורים.

 

חלוקת זמני שהות מורחבים

כאשר הילדים גדולים יותר (מעל גיל 3), מקובל לקבוע חלוקת זמני שהות מורחבת הכוללים לינה במפגשי אמצע השבוע. בהתאם לרצון והסכמה של זוג ההורים ניתן בשלבים מתקדמים להרחיב את חלוקת זמני השהות עד להפיכתם למשמורת משותפת.

ניתן לקבוע כי לשינוי חלוקת זמני השהות יש השפעה ישירה על גובה המזונות שצד א' (בדרך כלל האב) משלם לצד ב'. גובה המזונות הוא נגזרת של חלוקת זמני השהות בין בני הזוג.

 

משרד עורכי דין איימי בכור-בוני מתמחה בייצוג הורים גרושים בתהליכי גירושין, הן בתהליכים מוסכמים מול הצד השני, הן בתהליכי גישור והן בתהליכים משפטיים מלאים. לעו"ד איימי בוני -בכור ולצוות עורכות הדין במשרד יש ניסיון רב והיכרות עמוקה בתחום דיני המשפחה:

  • הופעות בבית המשפט לענייני משפחה.
  • מומחיות בתחום דיני המשפחה: תוקף של פסק דין רלוונטי, תהליכים משפטיים וכו'.
  • היכרות עם בית הדין הרבני ותהליכים המחייבים מעורבות שלו בהליך הגירושין.
  • היכרות עם גורמי רווחה, תהליכים מול פקידת סעד ועוד.

באתר האינטרנט שלנו תוכלו למצוא מידע רב על מגוון נושאים בעולם דיני המשפחה וללמוד על העקרונות והערכים המנחים אותנו בייצוג לקוחותינו. כמו כן, אתם מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 03-5469118 בכל שאלה ועניין.