מן הבלוג

בשם הילד 11/01/2012 הורים

אני אם חד הורית. אבי ילדי אינו רואה את הילד וגם אינו משלם מזונות. מעולם גם לא ביקשתי. אני רוצה לשנות את שם הילד, להוסיף לו שם אמצעי וגם לעשות לו דרכון. האם אני יכולה לעשות זאת לבד?

לצערי זהו הליך לא פשוט ואינך יכולה לעשות אותו לבדך. באין הסכמת אב, מן הסתם כי אינכם בקשר, עלייך לפנות בתביעה לשינוי שם הקטין בבית המשפט לענייני משפחה באזור מגורייך. המשיב בתביעה חייב להיות האפוטרופוב הכללי לממשלה, שהוא הגוף הממונה לדיון ולחות דעת בשאלות – אם הבקשה שאת מבקשת טובה לקטין או לא, אם האב בתמונה או לא ואם יש צורך להתנגד לך. בית המשפט יבקש גם את תגובת האבך ויהיה עלייך למצוא אותו ולמסור לו במסירה אישית את כתב התביעה ואת ההחלטה.

עובדת סוציאלית ממשרד האפוטרופוס תשוחח איתך ותנסה להבין מדוע את רוצה לשנות את שם הקטין ולאיזה צורך את מבקשת דרכון (זאת מחשש לחטיפת הקטין בלי ידיעת אביו, שיכול פתאום להחליט שהוא מעוניין לראותו).

כשתתגבש חוות דעת האפוטרופוס הכללי, היא תוגש לבית המשפט. בדרך כלל תשובתו של האפוטרופוס, למעט חריגים, היא שאין לו כוונה להתערב בהליכים. אם האב לא יסרב או אפילו לא יגיב, יערוך בית המשפט דיון קצר ובו תקבלי צו מסודר למשרד הפנים לשנות את שם הקטין ולהנפיק לו דרכון.

אם יתקבל סירוב מצד האב, העניין יתארך, האב יוזמן לדיון בפני שופט, וייתכן שאף ייקבע עוד דיון להוכחת הטענות. בנוסף, על אף שהאב לא ראה את בנו מעולם – כשהעניין יעלה ייתכן שהוא יבקש הסדרי ראייה. בכל אופן, היי מוכנה לכך שזהו הליך די סבוך ולעתים ארוך אבל רוב הסיכויים שתקבלי את מבוקשך.