תחומי התמחות

מירוץ הסמכויות / מירוץ הסמכויות

בדיני משפחה, בשונה מכל תחום משפטי אחר, קיימות שתי ערכאות משפטיות: בית משפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני. לשתי הערכאות סמכויות מקבילות לדון בעניינים הכרוכים בגירושין (מזונות, רכוש, משמורת וכו’). מצב משפטי זה גורם לתופעה של “מרוץ סמכויות”. מי משני בני הזוג שעשה את הצעד הראשון והגיש תביעותיו לערכאה בה הוא רוצה שתביעותיו יתבררו – זכה במירוץ הסמכויות.

פעמים רבות מוכרע גורל התיק לפי השאלה מי משני בני הזוג עשה את המהלך הראשון. התדיינות בבית הדין הרבני עשויה להביא תועלת לצד אחד ונזק לצד השני וכך גם לגבי התדיינות בבית משפט לענייני משפחה. לכן צריך לוודא תחילה באיזה צד אתם מצויים בהליך הגירושין. הדעה הרווחת היא כי לגבר עדיף לתבוע בבית הדין הרבני, ולאישה עדיף לתבוע בבית המשפט לענייני משפחה.

לא תמיד דעה זו נכונה ואין פתרון גורף לשאלה לאיזו ערכאה שיפוטית כדאי לפנות. ישנם שיקולים רבים ומורכבים שיש לקחת בחשבון כאשר קובעים לאיזו ערכאה (בית דין רבני או בית דין לענייני משפחה) יש להגיש את התביעה.

הסיבה לחשיבות הפנייה לערכאה מסוימת נובעת מהדין על פיו פוסקת הערכאה ומתפיסת העולם שלה. בנוסף, סדרי הדין והראיות שונים מערכאה לערכאה, ויש לבחור את הערכאה המתאימה גם על פי חומר הראייתי שבידי התובע. לכן, ההחלטה לאיזו ערכאה לפנות אינה עניין של מה בכך. זוהי החלטה אסטרטגית גורלית, אשר עשויה לקבוע את אופיו של הסכסוך, אופן ניהול ההליכים ואת התוצאה הסופית. גיבוש אסטרטגית גירושין נכונה דורשת מיומנות וידע משפטי נרחב ולכן חשוב לפנות לעורך דין מומחה בתחום בטרם תחליטו בדבר הערכאה המשפטית העדיפה לכם.

ואולם בכל מקרה חשוב להקדים את בן הזוג, כדי שהעניינים השרויים במחלוקת יתנהלו בערכאה שתטיב עם מגיש הבקשה, ולכן יש למהר לקבלת ייעוץ ראשוני ע”י עו”ד המתמחה בדיני משפחה.