מן הבלוג

בואו להתגרש אתנו 13/08/2008 דהמארקר

מאת:  עמית בן-ארויה

לכתבה המקורית בעתון דמרקר

בנק מזרחי טפחות חבר ליוזמה של עו”ד איימי בכור בוני, מומחית לדיני משפחה, ומציע הלוואות מיוחדות למתגרשים ■ “הצורך המיידי בשכר טרחה לעורך דין, הוליד את הרעיון לשיתוף פעולה עם אחד הבנקים” אומרת היזמית

בדף הבית של אתר משרד דיני המשפחה של עו”ד איימי בכור בוני, התנוסס מצד ימין למטה הלוגו של בנק מזרחי טפחות, מתחתיו נרשם: “הלוואות בתנאים מועדפים למתגרשים אתנו”. קליק אחד ונפתח דף הסבר: “אנו לא רק נבנה לכם אסטרטגיה אישית וניתן לכם ליווי צמוד כשאתם עוברים את הליך הגירושים, אלא גם נעזור לכם למצוא פתרון מימוני לעלויות הגירושים”.

“יזמנו קשר מיוחד בשביל לקוחותינו, ובנינו לכם הלוואות מיוחדות לתהליך הגירושים. גייסנו את בנק המזרחי שיעמוד לצדכם גם ברגעים הקשים ויאפשר הלוואות בתנאים מיוחדים”.

שלשום נבהל הבנק מפניית TheMarker ומכך שהקורא יכול להסיק כי הבנק מעודד גירושים. לפיכך פנה מיידית לבכור בוני וביקש להסיר את הקישור. בכור בוני עשתה כמבוקש. אתמול כבר התרכך הבנק וביקש להסיר רק את הסלוגן “הלוואות בתנאים מועדפים למתגרשים אתנו”. היתה אי הבנה, הסבירו בבנק בדיעבד, כלל לא התכוונו שהלוגו יוסר. הסלוגן המעודכן באתר של בכור בוני אמור להיות הסיסמה הרגילה של הבנק.

בכור בוני, 33, עוסקת שמונה שנים בעריכת דין. עם סיום לימודיה פתחה משרד המתמחה בדיני משפחה. דרך עיסוקיה התקשורתיים בתוכנית משפטית ברדיו 99 ובפינה בערוץ 10 נחשפה הפרקליטה לאוכלוסיות שונות שמתקשות לעמוד בשכר הטרחה של הליך הגירושים.

“נשים בדרך כלל ממודרות ביחסים. הן לא יודעות איזה חסכונות יש ומה הם תשלומי המשכנתא. לכן כשהן רוצות להתגרש, הן מגלות שאין להן כסף נזיל”, מתארת בכור בוני את נחיתות האשה בנישואים. “עורך דין טוב גובה החל ב-10,000 דולר לתיק ממוצע”.

הצורך המיידי בשכר טרחה לעורך דין, הוליד את הרעיון לשיתוף פעולה עם אחד הבנקים. “ראיתי שהבנקים נותנים הלוואה לכל דבר”, היא מבהירה את נקודת המוצא. באופן טבעי, פנתה בכור בוני לסניף הבנק שלה במזרחי טפחות. היא שוחחה עם מנהל הסניף ועם המנהלת העסקית, אך המשא ומתן עם גוף שמרני כמו בנק, לא היה קצר. כמעט שנה לקח לבכור בוני לשכנע את הבנק, המזוהה עם המגזר הדתי, להציב לינק באתר האינטרנט שלה.

מה היה הקושי של הבנק?

“הם פחדו שיקשרו את השם שלהם עם עידוד גירושים. המשכתי לנג’ס להם. מנהל הסניף שלי והמנהלת העסקית באו אלי למשרד ואני רציתי לינק שכשלוחצים עליו הוא מוביל לדף שמסביר על הלוואות בתנאים מועדפים עבור הלקוחות שלי”.

איזו הלוואה אפשר לקבל דרכך?

“הלוואה של עד 50 אלף שקל לשלוש שנים לצורך הייצוג, כאשר כל חודש אתה משלם רק סכום קטן, את הריבית. הבנק הבין שהוא עומד לצד הלקוח גם ברגעים הקשים ולא רק הטובים. כשאתה מתגרש ואתה ברגעי המשבר הקשים, אתה מגלה מי עומד לצדך”.

מה אטרקטיווי מבחינת הבנק בגירושים?

“בכל גירושים יש כסף. אם מהיוון הזכויות הפנסיוניות או בית שנמכר. הבעיה שזה זה יכול לקחת זמן. הגירושים הם סוג של שעבוד שבזכותו הבנק יקבל את הכסף”.

יש בעיה אתית שבנק זוכה לפרסום באתר של עורכי דין?

“יש פה חיבור עסקי בין משרד עורכי דין לבנק. אין סיבה שתהיה בעיה”.

מבנק מזרחי טפחות נמסר בתגובה כי “שיתופי הפעולה שהבנק מקיים עם קבוצות מאורגנות מסוגים שונים רבים, ובכל מקרה הבנק פועל להתאים פתרון לצורך, על פי קריטריונים אישיים של כל לקוח ולקוח. על פי תפישת עולם זו נענה הבנק בחיוב לפנייתה של עו”ד בכור בוני לאפשר הלוואות בתנאים נוחים ללקוחותיה. כדי להקל על המעוניינים מופיע באתר של בכור בוני קישור לאתר הבית של הבנק. לבקשתנו, הוסרה מהאתר סיסמה פרסומית שהוצמדה ללוגו בנק והופיעה במקום הסיסמה הרגילה של הבנק”.

יזמית גירושים

לפני שבכור בוני עודדה גולשים לקחת הלוואות דרך אתר האינטרנט שלה, היא עודדה אותם להתגרש דרך האינטרנט

זו לא הפעם הראשונה שעו”ד איימי בכור בוני מגלה רוח יזמית מקוונת. לפני כמה חודשים פורסם ב-TheMarker כי משרדה מאפשר הליך גירושים מוזל דרך האינטרנט. הידיעה עוררה מצד אחד עניין רב ובין היתר גם תלונות של עורכי דין ללשכת עורכי הדין. לטענתם, גירושים דרך האינטרנט מוזילים את המקצוע, ובכלל, אין לערוך הסכמים משפטיים דרך האינטרנט.

בכור בוני נאלצה להתכתב עם ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין במשך כמה חודשים ולבסוף יצאה כשידה על העליונה. הלשכה אישרה להמשיך ולשווק מסלול גירושים ברשת.