מן הבלוג

אישור הסכם ממון

אישור הסכם ממון – קווים מנחים

בשנים האחרונות בוחרים יותר ויותר זוגות בישראל לערוך הסכם ממון, בין אם הם נשואים או שטרם נישאו. מדובר בהסכם המאפשר להסדיר ולקבוע עצמאית את היחסים הכספיים והרכושיים, לרבות אופן חלוקת הרכוש במקרה של גירושין. זאת להבדיל מהחלוקה הקבועה בחוק יחסי ממון, הקובעת זכאות לחצי מהנכסים והרכוש שנצברו לאורך חיי הנישואין או החיים המשותפים. לפיכך, להסכם זה יהיו השלכות משמעותיות, הן על התנהלות הקשר לאורך השנים וכמובן במקרה של פרידה, כך שיש לערוך אותו באופן מוקפד ודקדקני, ולאחר מכן להגיש בקשה לאישור הסכם ממון בפני הגורם הרלוונטי. לפניכם מספר טיפים חשובים בנושא.

אישור הסכם ממון

נתחיל דווקא מהסוף: הסכם ממון הוא מסמך מחייב לכל דבר וגובר על קביעות חוק יחסי ממון באשר לחלוקת הרכוש. יחד עם זאת, על מנת לתת לו תוקף יש להביא לאישור הסכם ממון בפני הערכאה או הגורם הרלוונטי. כך למשל, אם מדובר בהסכם שנערך בין בני זוג שטרם נישאו, ניתן לאשרו בבית משפט לענייני משפחה, בבית דין רבני או בפני נוטריון. ואולם, אם בני הזוג כבר נשואים, הרי שלא ניתן לעשות זאת בפני נוטריון אלא רק מול בית המשפט או בית הדין. מאידך, אם מדובר בהסכם ממון בין בני זוג שאינם מתכוונים להינשא, או במילים אחרות – הסכם לחיים משותפים – אין צורך לאשר את ההסכם אך כדאי מאוד לעשות זאת מול בית המשפט לענייני משפחה.

אישור הסכם ממון

הסתייעות בעורך דין

טעות גדולה תהיה להסתמך רק על חיפוש ברשת האינטרנט, בה תוכלו לראות ולהוריד "הסכם ממון סטנדרטי" או "הסכם לדוגמא". לא פעם, הסכמים סטנדרטיים אינם מתייחסים לכלל הסוגיות הרלוונטיות לבני הזוג.

אכן, טוב לעשות עבודת מחקר מקדימה ולהתרשם מהסכמים כאלו וכיצד הם בנויים. יחד עם זאת, הניסיון להסתפק בהסכם מוכן מראש שבו רק ממלאים את הפרטים הרלוונטיים, עלול להוביל לבעיות משמעותיות, ולמעשה יהווה טעות קשה בתהליך ! למעשה, ההסכם חייב להיות תפור במדויק לצרכים ולנכסים שלכם, וצריך להתייחס לכל נושא רלוונטי כגון נכסים מלפני הנישואין, נכסים שהצטברו במהלך החיים המשותפים וכזוג נשוי, מתנות וירושות, חובות והלוואות, וכן הלאה.

 

לא להותיר דבר ליד המקרה

כאמור, הסכם ממון צריך להיות מפורט ודקדקני, על מנת לאפשר לכם ביטחון וודאות להמשך הדרך המשותפת כזוג, וכדי למנוע סכסוכים ומחלוקות בעתיד. כך לדוגמא, יש להתייחס גם לזכויות הסוציאליות שתקבלו ממקומות העבודה שלכם לאורך השנים, להתייחס לנכסי קריירה ומוניטין שייצברו לאורך התקופה, לקבוע סנקציות למקרה שאחד משני בני הזוג יפעל שלא לפי ההסכם או שלא בתום לב, לקבוע את תזמון חלוקת הרכוש במקרה של גירושין וללא קשר לגט, לקבוע שיתוף בחובות ואחריות על חובות כל אחד יצר, להסדיר את נושא המשמורת ודמי המזונות לילדים, להתייחס לעסק משותף וכמובן לכל הנכסים כגון דירה, רכב, חשבונות בנק, השקעות וכן הלאה.

 

לא "הכל" ניתן להכניס

אישור הסכם ממון חשוב מאוד להתנהלות רגועה ולהפחתת דאגות ומתחים בכל הקשור להיבט הפיננסי במקרה של פרידה, ובעיקר הדבר נכון לגבי זוגות המגיעים מרקעים כלכליים שונים. ואולם, למרות האפשרות להתייחס לסוגיות רבות ולפרטן, הסכם ממון אינו בבחינת "הכל כלול" ואינו יכול לעסוק ולהסדיר כל סוגיה. לדוגמא, לא ניתן להסדיר בהסכם ממון סנקציות כלכליות שיוטלו על מי שמסרב לתת גט, לא ניתן להסדיר משמורת ודמי מזונות לגבי ילדים שעדיין לא נולדו, ועוד.

לפרטים נוספים על הגשת בקשה לאישור הסכם ממון, ולעריכת ההסכם עצמו, פנו אל משרדנו בטלפון 03-5469118.