מן הבלוג

אישור הסכם יחסי ממון בין ידועים בציבור

אישור הסכם יחסי ממון בין ידועים בציבור

הסכם יחסי ממון, באופן כללי, מגדיר את חלוקת הנכסים של בני זוג עם סיום הקשר שלהם- פרידה, או במקרה של מוות אחד מהצדדים. כל שינוי של ההסכם חייב להיות בכתב ומאומת ע"י נוטריון.

במקרה של זוגות נשואים חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע, כי בעת פטירה או גירושין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית מהרכוש והממון המשותף שצברו במהלך נישואיהם. במקרה של זוגות נשואים הסכם ממון טעון אישור בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני.

במקרה של הסכם יחסי ממון בין ידועים בציבור בית המשפט אינו מחייב אישור שלו (בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני) ומחייב חתימה של נוטריון/ עורך דין.

הסכם יחסי ממון יכול לחסוך מהצדדים ויורשיהם הליכים משפטיים עתידיים מיותרים, שכן ההסכם קובע מה יקרה במקרים של מוות או פרידה. בדרך כלל זוגות ידועים בציבור הם מבוגרים יותר, נמצאים בשלב אחר בחיים, פחות זקוקים לחותמת הרשמית של הרבנות כזוג נשוי. לכן, גם הצורך שלהם להגן על עצמם, על רכושם ועל הזכויות של הצאצאים שלהם גדול יותר.

סטטוס משפטי של ידועים בציבור

זוגות ידועים בציבור הם בני זוג שהיחסים שלהם מקבילים ודומים ליחסים של בני-זוג נשואים, אך הם אינם נחשבים לנשואים מבחינה משפטית. (נישואין ברבנות, נישואין אזרחיים וכו').

הגדרת בני זוג כידועים בציבור מאפשרת להחיל זכויות וחובות של זוגות נשואים על בני זוג שאינם מעוניינים, או אינם יכולים, להינשא על-פי חוקי המדינה (הדין הדתי).

דוגמאות לזוגות שאינם יכולים להינשא על-פי חוקי המדינה:

  • חסרי דת.
  • לא יהודים או אנשים שיהדותם מוטלת בספק.
  • זוגות מעורבים מבחינה דתית.
  • זוגות חד-מיניים.
  • פסולי חיתון – מי שבית-הדין הרבני קבע כי אינם יכולים להינשא כדת משה וישראל, בגלל סיבות 'לגיטימיות': נישואין בין כהן לגרושה, ממזרות וכו').

בישראל אין חקיקה שמסדירה באופן אחיד את מעמדם של הידועים בציבור. התנאי הבסיסי להגדרת בני זוג כ"ידועים בציבור", הוא מגורים משותפים וניהול משק בית משותף.

 אישור הסכם יחסי ממון בין ידועים בציבור

מדוע ידועים בציבור מבקשים לבצע הסכם ממון

  • במקרה של פרק ב' מאוחר ושל זוגיות מאוחרת בה הצורך "לעמוד מתחת לחופה" לא קיים כל צד רוצה להבטיח את עתידו הכלכלי או עתידם של יורשיו ( ילדים מנישואין קודמים למשל).
  • הסכם יחסי ממון מהווה שפה משותפת- תיאום ציפיות, מציע תרחיש של חלוקת נכסים במקרה של פרידה. ההסכם מפשט את הפרידה שלרוב אינה פשוטה ומורכבת.
  • במקרה בו צד אחד הוא בעל חברה או מניות בחברה ורוצים להגן על הצד השני מפגיעה כלכלית של החברה בנכסים המשפחתיים (הגנה מפני נושים).
  • במקרה בו רוצים להימנע ממצב בו צד א' מתנה או מעכב מתן גט לצד ב'.

 

הסכם יחסי ממון- ידועים בציבור

זוגות אשר עומדים בקריטריונים של 'ידועים בציבור' ואין להם כוונות להתחתן, או בשל חוקי המדינה המחמירים (בין דין רבני) לא יכולים להתחתן, יכולים לעגן את היחסים הכלכליים שלהם בחוזה- הסכם ממון בין ידועים בציבור.

כאמור, בני זוג ידועים בציבור לא חייבים לאשר הסכם ממון במסגרת בתי המשפט לענייני משפחה אלא יכולים לערוך הסכם באמצעות עו"ד . יחד עם זאת בשנים האחרונות יש מגמה הולכת וגוברת של בני הזוג הידועים בציבור לאשר הסכמי ממון לידועים בציבור בבתי משפט. כל זאת בשביל לחזק את התוקף ולמנוע ביטולים שלו ביתר קלות.

עורכי דין רבים, כולל אנחנו במשרד שלנו, ממליצים לאשר את ההסכם בבית המשפט. מבחינה כלכלית ועלויות התהליך בטל בשישים. (אגרת בית משפט לקיום השכם ממן ואישורו עולה 453 ₪ נכון ליולי 2020, האגרה מתעדכנת כל שנה בחודש יולי). התהליך בבית המשפט נותן תוקף של פסק דין להסכם.

עורכת הדין איימי בכור וצוות עורכות הדין העובדות איתה בעלות ניסיון רב בתחום דיני המשפחה וטיפול בהסכמי ממון. באתר האינטרנט שלנו תוכלו למצוא מידע רב על מגוון נושאים בעולם דיני המשפחה וללמוד על העקרונות והערכים המנחים אותנו בייצוג לקוחותינו. כמו כן, אתם מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 03-5469118 בכל שאלה ועניין.